21 Απριλίου 2012

Τα βασικά Δεδομένα της Εκπαίδευσης στην Ευρώπη το 2012.

Η έκθεση με τίτλο «Βασικά στοιχεία για την εκπαίδευση για το 2012» - (Key Data on Education in Europe 2012)  εκπονείται από κοινού από το δίκτυο Eurydice και την Eurostat και εντοπίζει τις κύριες εξελίξεις στα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα την τελευταία δεκαετία.
Τα βασικά δεδομένα της είναι :

  • Μεγαλύτερη διάρκεια συμμετοχής στην εκπαίδευση.Στα περισσότερα ευρωπαικα εκπαιδευτικά συστήματα καταγράφεται η τάση για μεγαλύτερης διάρκειας υποχρεωτική φοίτηση στην εκπαίδεση. Τα παιδιά τείνουν πλέον να ξεκινούν την τυπική εκπαίδευση σε ολοένα νεαρότερη ηλικία.Δέκα χώρες επέκτειναν την υποχρεωτική εκπαίδευση κάτα έναν χρόνο, ενώ δεκατρίες χώρες παρέτειναν τη διάρκεια της πλήρους υποχρεωτικής εκπαίδευσης κατά ένα με δύο έτη.
  • Αύξηση της σχολικής αυτονομίας στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας.Το κοινό υποχρεωτικό βασικό εκαπιδευτικό πρόγραμμα καταρτίζεται μεν σε κεντρικό επίπεδο σε όλες τις χώρες, τα σχολεία όμως χαίρουν ευρύτερης ελευθερίας στις καθημερινές εκπαιδευτικές δραστηριότητες.Οι εκπαιδευτικοί απολαμβάνουν περισσότερη αυτονομία στην επιλογή των διδακτικών μεθόδων,στον καθορισμό των κριτηρίων εσωτερικής αξιολόγησης και στην επιλογή των εκπαιδευτικών συγγραμμάτων σε σύγκριση με τις αποφάσεις για την ομαδοποίηση των μαθητών.Αυξημένη αυτονομία απολαμβάνουν και τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στον τομέα της διαχείρησης του ακαδημαικού προσωπικού.Σε πολλές χώρες τα ιδρύματα οργανώνουν τις δικές τους διαδικασίες επιλογής των φοιτητών.
  • Η ποιότητα της εκπαίδευσης αποτελεί πρώτιστη προτεραιότητα στην Ευρώπη και αξιολογείται ολοένα και περισσότερο σε επίπεδο σχολείου,εκπαιδευτικών ή εκπαιδευτικού συστήματος.Σε πάρα πολλές χώρες τα σχολεία υπόκεινται σε εξωτερική αξιολόγηση από ένα σώμα επιθεωρητών και σε εσωτερική αξιολόγηση από το προσωπικό του σχολείου και από άλλα μέλη της σχολικής κοινότητας.Τα αποτελέσματα των μαθητών σε εξωτερικές εξετάσεις σε συνάρτηση με τα ευρήματα από σχολικές αξιολογήσεις χρησιμοποιούνται για την επόπτευση του εκπαιδευτικού συστήματος. H στοχοθετημένη κατάρτιση των εκπαιδευτικών, όπως η καθοδήγηση, οι κατευθυντήριες γραμμές για την αξιολόγηση και η παρακολούθηση στην τάξη, είναι τώρα πιο διαδεδομένη σε όλη την Ευρώπη.

  • Οι μισθοί των εκπαιδευτικών στην Ευρώπη  σημείωσαν αύξηση που σε κάποιες περιπτώσεις έφτασαν το 40%. Λόγω όμως της ταχύτερης ανόδου του κόστους διαβίωσης, οι αυξήσεις δεν επαρκούσαν πάντοτε για να διατηρήσουν την αγοραστική δύναμη των εκπαιδευτικών. Οι συνολικές εργάσιμες ώρες δεν άλλαξαν παρόλο παρουσιάζεται μια αύξηση του μέσου όρου των ωφέλιμων διδακτικών ωρών. Παρόλα αυτά ο  αριθμός των αποφοίτων που ειδικεύονται στην εκπαίδευση παρουσιάζει πτώση σε μια περίοδο κατά την οποία πολλοί εκπαιδευτικοί σήμερα πλησιάζουν στην ηλικία συνταξιοδότησης. Κάποιες ευρωπαικές χώρες κατέγραψαν ήδη σημαντικές ελλείψεις εκπαιδευτικών σε βασικά μαθήματα.


Η Επιτροπή επιθυμεί να συμβάλει στην βελτίωση της ελκυστικότητας και της ποιότητας του επαγγέλματος δίνοντας σε 1 εκατομμύρια εκπαιδευτικούς ευκαιρίες για την απόκτηση πείρας στη
διδασκαλία και στην κατάρτιση στο εξωτερικό στο πλαίσιο του προτεινόμενου
προγράμματος «Erasmus για όλους».
  • Η χρηματοδότηση της εκπαίδευσης είναι σταθερή στα περισσότερα κράτη μέλη. Η δωρεάν μη-υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση ολοένα και διευρύνεται. Τα δίδακτρα για τη μη-υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση προσαρμόζονται με γνώμονα το οικογενειακό εισόδημα.Χορηγίες και δάνεια σε τριτοβάθμιους φοιτητές αποτελούν σημαντικότατο τμήμα της δημόσιας δαπάνης για την εκπαίδευση και υπολογίζονται σε περισσότερο από 16,7%.
  • Το ποσοστό του πληθυσμού με τριτοβάθμια προσόντα έχει αυξηθεί και οι απόφοιτοι βρίσκουν εργασία δύο φορές πιο γρήγορα από τα άτομα με χαμηλότερο επίπεδο προσόντων (5 μήνες σε σύγκριση με 9,8 μήνες).Είναι σαφές όμως ότι οι απόφοιτοι διαθέτουν περισσότερα προσόντα από αυτά που απαιτούνται για τη θέση εργασίας τους και ότι ορισμένα επαγγέλματα προσφέρουν καλύτερες προοπτικές απασχόλησης σε σχέση με άλλα·η επιλογή της κατεύθυνσης είναι, φυσικά, όλο και πιο σημαντική.